אין ספק שגוגל עבר שינויים רבים בשנים האחרונות וכיום היכולת שלו להבין ולנתח טקסט הופכת להיות דומה יותר ויותר לזו של בני אדם באמצעות אלגוריתמים של AI (אינטליגנציה מלאכותית) ולימוד מכונה. כלומר, אלגוריתמים שלומדים באופן דומה לבני אדם על בסיס ידע קודם והבנת קשרים בין מושגים שונים (לא בהכרח רק מילים).

בעבר אם רציתם לבצע אופטימיזציה של התוכן בגוגל, בדרך כלל היה מספיק לבצע מחקר מילות מפתח ולבנות לכל מילת מפתח או מספר מילות מפתח עמודים משלהן. מלבד מיקום של המילה בשם של העמוד (ה-Title) ובכותרות הראשית שלו, היה אפשר לשלב את מילת המפתח הזו כמה פעמיים בטקסט כמעט ללא שינויים.

באופן מפתיע, השיטה הזו עבדה לא רע במשך לא מעט שנים, אבל גם הובילה לכמויות הולכות וגדלות של ספאם ותוכן באיכות נמוכה, מה שהכריח את גוגל למצוא פתרון. התשובה לכך (אם כי לא היחידה) הגיעה בדמות "עדכון פנדה" (או בקיצור רק "פנדה"), אחד העדכונים הידועים והמשמעותיים ביותר של גוגל.

קצת על עדכון הפנדה

אף על פי שגוגל מאז ומעולם הייתה דוחפת עדכונים על בסיס יומי, אין ספק שבכל מה שקשור לתוכן, עדכון פנדה מפברואר 2011 שינה את התמונה מן הקצה אל הקצה וחידד את היכולת של גוגל לזהות טקסטים באיכות נמוכה במיוחד (על גבול הספאם) וגם טקסטים משוכפלים או כאלו שעברו שכתוב לא איכותי. (בדרך כלל החלפה של מילה במילה דומה על בסיס מילון פרימיטיבי).

אם בתחילה העדכון הורגש בעיקר בשפה האנגלית, עם הזמן, האפקט שלו הגיע גם לאתרים בשפות אחרות כולל עברית. בדרך כלל שפות עם אחוזי ספאם גבוהים הושפעו במידה הרבה ביותר, ולעיתים היה מדובר ביותר מ-10% מכלל השאילתות.

בשנים הבאות גוגל שיחררה עדכונים ושיפורים במטרה להפוך את המסנן של פנדה ליעיל יותר. עקב האכילס של פנדה התבטא בכך שלעיתים אתרים שהעתיקו מהם תכנים דורגו במקומות נמוכים יותר מאשר האתרים המעתיקים!

בהתאם לשינויים שהביאה עימה פנדה, בעלי אתרים נאלצו לשפר את רמת הכתיבה שלהם, לשלב יותר מילות מפתח נרדפות בטקסט, להפוך אותו לארוך יותר ולשפר את רמת הקריאות (עד כמה קל לקרוא אותו). הדרישה לכתוב גם עבור בני אדם ולא רק עבור מנועי חיפוש כבר לא הייתה בגדר המלצה אלא חובה.

עוד שינוי קריטי שהשתרש הוא שימוש הולך וגובר בתוכנות כמו Copyscape לזיהוי של טקסטים משוכפלים.

לחשוב כמו בנאדם

בשלב זה גוגל אומנם שיפרה מאוד את היכולת שלה להעריך את איכות הטקסטים ברשת, אך היא עדיין הייתה רחוקה מאוד מהיכולת להבין מה בדיוק המשתמש מחפש וכיצד לספק לו את התשובה המתאימה ביותר. הדבר נעשה מסובך אף יותר אם מביאים בחשבון שאחוז החיפושים הייחודים (שלא חופשו בעבר) הם כיום בעלי נפח משמעותי וגוגל לא יכולה להתבסס על האופן בו הגולשים הגיבו לתוצאות בעבר.

לדוגמה, אם מישהו רואה תצלום ישן של רחוב בארה"ב ושואל אותנו "מה זו הקופסה האדומה הזו באמצע הרחוב"? היינו עונים לו שמדובר בתא טלפון. לעומת זאת, גוגל לא יכול לדעת שהמילים "קופסה" ו-"אדומה" קשורות לתא טלפון. רק אם הוא היה מוצא במקרה אתר בו יש שאלה בניסוח דומה מאוד, הוא היה יכול לקלוע למה שהגולש חיפש.

כדי לפתור את הבעיה הזו גוגל העניקה למנוע החיפוש שלה יכולות של בינה מלאכותית תחת הקוד Rankbrain והחלה להשתמש בו ב-2015.

Rankbrain יודע לחבר בין מושגים או מילים כדי להבין את הקשר ביניהם והוא ממשיך ולומד על סמך ידע קודם שהוא צבר ושאילתות קודמות שמוצגות לו. לדוגמה, הוא יכול לדעת שהקשר בין ירושלים לישראל הוא כמו הקשר בין פריז לצרפת גם אם הוא לא יודע שהקשר הזה נקרא "מדינה ועיר בירה".

לפיכך, עוד תפקיד חשוב של Rankbrain הוא לעזור לגוגל במציאת תשובות ישירות לשאלות.

בפעם האחרונה שבה דיברה גוגל על Rankbrain ב-2015, היא הצהירה שהוא הגורם השלישי בחשיבותו באלגוריתם שלה, ועבור חברה ששומרת את הנוסחה הסודית שלה לא פחות טוב מקוקה קולה, זה לא מעט…

BERT – האח הקטן שמתקן טעויות מביכות

אם Rankbrain  נועד לשכלל את הלוגיקה הבסיסית של גוגל, BERT שהוצג ב-2019 (ואף קודם לשימושים כללים) נועד לעזור לגוגל בניתוח המדויק של השאילתה. BERT מסוגל לזהות טוב יותר אילו מילים בשאילתה קשורות אחת לשנייה אפילו אם הן לא מילים צמודות ולאילו מילים יש חשיבות גבוהה.

לדוגמה, השאילתה math practice books for adults עשויה להיראות לנו סופר פשוטה, אבל גוגל לא בהכרח מבין שהמילה Adults  מתקשרת לגיל של קהל היעד שאמור להיעזר בספר. לכן, לפני עדכון BERT, הוא בהחלט היה עשוי להחזיר המלצות על ספרי מתמטיקה לגילאי 8-6…

דוגמה נוספת מגוגל עוסקת בחשיבות של סדר המילים:

 

דוגמאות נוספות אפשר למצוא בפוסט של גוגל

בשורה התחתונה, BERT ו-Rankbrain לא נועדו להחליף זה את זה, אלא כל אחד מהם עשוי לפעול בצורה עצמאית ובלתי תלויה.

אוקי – אבל איך זה נוגע אלי?

כפי שאתם יכולים להבין, גוגל נעשה הרבה יותר מתוחכם. השימוש ב-"מאמרי קידום" עדיין נפוץ, אך מי שרוצה להישאר בטופ חייב להגדיל ראש.

מה זה אומר?

  • שיטות כתיבה מלאכותית כבר לא יעילות כמו פעם
  • תוכן איכותי אינו מספיק, הוא צריך להיות גם רלוונטי
  • אסטרטגיית מילות מפתח עדיין חשובה, אבל היא כבר לא קדושה כמו פעם
  • חשוב להבין מהי כוונת המשתמש, לא רק את השאילתא הפשוטה
  • הגולשים מצפים מגוגל (ולכן גם מאתנו) שנענה להם על תשובות ישירות ומגמה זו תתחזק ככל שיותר ויותר אנשים יעברו להשתמש בחיפוש קולי.

היעילות של שיטות כתיבה מלאכותיות ירדה בצורה משמעותית

למרות שיש מקדמי אתרים רבים שעדיין עובדים על פי נוסחאות וכללים נוקשים ומרגילים לא מעט בעלי אתרים לשיטות האלו, בטווח הרחוק נראה שהן יהפכו לרלוונטיות פחות ופחות. העלות של החלפת תכנים באיכות נמוכה בעתיד בתכנים איכותיים יותר עשויה להיות כבדה, ולכן כדאי להתחיל לעשות Switch  בראש כבר היום.

באופן דומה, אסור להתפתות ל"החלפת תכנים" באיכות נמוכה מכיוון שאתם לא רוצים שהדף שיקשר אליכם יהיה בעצמו לא איכותי. אם המקדם שלכם מחליף קישורים עם אתרים אחרים, שימו לב מיהם.

אסטרטגיות מילות מפתח

גם אם אתם משתמשים במגוון רחב של מילות מפתח שבחר עבורכם המקדם, ככל שאתם נצמדים אליהן יותר, כך הכתיבה באתר תהיה בסופו של דבר פחות חופשית ומשוחררת. אין זה אומר שאתם צריכים להפסיק לחפש מילות מפתח, אלא שאתם צריכים לגוון ולעשות שימוש נרחב יותר בסך כל המילים שקשורות אל הנושא העיקרי אותו אתם רוצים לקדם. לעיתים קוראים לכך גם "שיטת האשכולות והעמודים".

רלוונטיות וכוונת המשתמש

גם אם תכתבו את התוכן הכי איכותי, לא תצליחו בהכרח להגיע למיקומים גבוהים אם לא תבחנו את האתר שלכם מן הצד ותשאלו את עצמכם האם באמת עניתי על מה שהגולש רוצה למצוא בהקשר הנכון? האם התוכן הזה מועיל לו, או שאני רק כותב את המאמר כדי למלא תוכן?

יש להבין שלא כל הגולשים בהכרח מתכוונים לאותו הדבר כאשר הם מחפשים. לדוגמה, האם כאשר מישהו מקליד מודל של אוטו בגוגל, הוא רוצה בהכרח לקנות אותו או אולי לחפש עליו מידע? אם אין בשאילתה רמז עבה כמו "יד 2" (כמו במקרים רבים בהן השאילתות קצרות), אנחנו יכולים לראות מה גוגל מחזיר בתוצאות הראשונות כדי לקבל מושג על התוצאות שהוא מחשיב להכי רלוונטיות.

אם אנחנו לא בטוחים עדיין מה המשתמש מחפש, אנחנו יכולים להשתמש בקישורים פנימיים ו"שיטת האשכולות" שאותה הזכרנו קודם לכן כדי לענות על כל התרחישים.

תשובות ושאלות

כפי שאמרנו, אחת מהמטרות של גוגל היא שהבינה המלאכותית תעזור לה להפוך גם למנוע של שאלות ותשובות (וכך היא תוכל להשאיר את הגולשים אצלה).

לכן, חשבו על השאלות הנפוצות ביותר שהגולש היה מעוניין למצוא עליהן תשובה. חשוב לשלב בטקסט ובכותרות מילות שאלה, אך לא להפוך כל כותרת לשאלה ולהשוויץ בפני הגולש עד כמה אתם חכמים (וכמה הוא לא…).

המבנה הזה יעלה את הסיכויים שתופיעו ב-"תוצאה 0". תוצאה 0 היא תוצאה שבה המידע הרלוונטי מהאתר מוחזר לפני האתר עצמו והגולש צריך ללחוץ על הקישור המתאים כדי לצפות בתשובה או הפתרון המלאים. יש לכך גם יתרונות מסוימים בחיפוש קולי, אם כי השימוש בעוזרים קוליים בארץ הוא עדיין מזערי (בין היתר בגלל מגבלות השפה העברית).

 

תגיות:

תגיות: