המבוגרים מביננו אולי עוד זוכרים את הימים שבהם היינו מחכים לתוכנית האהובה עלינו ברדיו או משתמשים באחד מסרגלי הכלים הפרימיטיביים שהיו משדרים תחנות רדיו באינטרנט באיכות בינונית עד גרועה…

עם ההתפתחות הטכנולוגית והפיכת ציוד הקלטה בייתי לציוד מקצועי לכל דבר ועניין, אנשים החלו להקליט תוכניות רדיו משלהם ולהעביר אותם על גבי קבצים על מנת שאחרים יוכלו לשמוע אותם בנסיעה ברכב או בזמן ג'וגינג בפארק. וכמו ברדיו, בדרך כלל בכל פרק של התוכנית התארחו מספר אנשים, חלקם מנחים קבועים וחלקם אורחים.

מכיוון שאחת מהפלטפורמות הראשונות שאפשרו לעשות זאת בנוחות הייתה האייפוד של אפל, הם זכו לכינוי "פודקאסט". היום למעט מאוד אנשים יש עדיין נגני מוזיקה ייעודים, ולכן הפודקאסטים עברו לאתרים שמרכזים אותם, אתרי אינטרנט עצמאיים וגם לאפליקציות המוזיקה כגון Spotify.

מלבד זאת ישנם גם פודקאסטים מקצועיים ביו-טיוב בהם המשתתפים מצלמם את עצמם מדברים אחד עם השני מחדר אולפן בייתי (זאת בניגוד לבלוג וידאו שהוא בדרך כלל דיבור מול מצלמה).

הנה דוגמה לאחד בעברית:

בישראל כמו בישראל…

למרות ההקדמה הנ"ל, סביר להניח שאם תשאלו את הגולש הישראלי האם הוא מאזין לפודקאסט, הוא יסתכל עליכם בעיני עגל ולא ממש יבין מה אתם רוצים ממנו: בישראל כמו בישראל, הפודקאסטים נכנסו מאוחר יחסית. אבל היום המצב טוב הרבה יותר: אם תחפשו בעצמכם באתרים כמו "פודקאסטים" תגלו עשרות פודקאסטים שונים, רובם עדיין פעילים. מלבד זאת יש גם פודקאסטים רשמיים של חלק מרשתות השידור וגופי התקשורת האחרים כגון אלו של "הארץ" או "כאן".

הפודקאסטים ככלי שיווקי

מכיוון שרוב הפודקאסטים נעים בסופו של דבר מול נושאים מקצועיים או דיונים סביב תחביבים ותחומי עניין, יש להם כוח שיווקי עצום, במיוחד עבור בעלי עסקים שרוצים לשפר את המוניטין שלהם באמצעות חשיפת ידע מקצועי והעובדה שהם נבחרו להשתתף בפודקאסטים פופולאריים.

כל זה כמובן מתבצע לרוב בחינם. אומנם לא תקבלו אותה כמות של חשיפות כמו בכתבה גדולה ב-ynet, אבל הבמה תהיה לגמרי שלכם במשך כמה דקות טובות והדיאלוג אותו תנהלו עם המנחה יהיה הרבה יותר טבעי מסתם כמה שורות שמצוטטות בכתבה או כתבת תדמית שהמסחור שלה הוא בדרך כלל שקוף לחלוטין.

כמובן שאם תרצו תוכלו גם לממן פודקאסט באמצעות מתן חסות לפרק במחיר הרבה יותר נמוך משל תוכניות ברדיו או בטלוויזיה.

מאיפה כדאי להתחיל?

כפי שכבר רמזנו לכם בכותרת ובפסקה הקודמת, אנחנו ממליצים קודם כל לבדוק את הפודקאסטים בתחום המקצועי שלכם או כאלו שתוכלו לתרום להם לפני שאתם חושבים על הקמת פודקאסטים משל עצמכם (מה שדורש השקעת זמן לא מועטה מעבר לשעות העבודה).

למרבה המזל, בארץ לעומת חו"ל עדיין לא מדובר במשימה בלתי אפשרית מכיוון שהתחום עדיין מתפתח ומעטים מהם הם הפודקאסטים עם רשימת המתנה ארוכות.

כדי למצוא פודקאסטים רלוונטיים, קודם כל היכנסו לרשימת הפודקאסטים שהזכרנו קודם ובחנו אותה לעומק (בתיבת הבחירה למטה יש את רשימת הנושאים המלאה).

אגב, באופן כללי קשה מאוד למצוא מיד על כמות המאזינים, ולכן כדאי לסקור בעיקר את התגובות, הדירוגים (אם יש) ובמיוחד את התדירות בהם יוצאים הפרקים השונים.

ערוץ אחר שתמיד חשוב לא להזניח הוא קהילות בפייסבוק. אם מישהו ירצה לחפש אורחים לפודקאסט שלו, סביר להניח שהוא יעשה את זה שם. יש גם קהילה גדולה של מנהלי פודקאסטים ששווה לבדוק.

מקום נוסף בו תוכלו למצוא פודקאסטים ממוקדים הוא באתרי מתחרים או קולגות. חפשו עמודים שנקראים "מהתקשורת" או "מן העיתונות". אומנם בדרך כלל יש שם קטעים מתוכניות בוקר וכו', אבל אתם אף פעם לא יודעים מה תמצאו…

במידה ומצאתם פודקאסט מעניין, אבל הוא כבר לא פעיל, תוכלו ליצור קשר עם המנחה שלו ולהבין מה הייתה הסיבה לעצירה שלו. האם מדובר פשוט בחוסר זמן, או שאולי התחום כולו מעט אזוטרי מדי?

לאן ממשיכים מכאן?

התחקיר הקטן הזה יעזור לכם לענות על השאלה האם יש פודקאסטים רלוונטיים לתחום שלכם והאם הם עדיין פעילים.

אל תשכחו להאזין לפחות לפרק נבחר אחד מכל פודקאסט כדי להתרשם מהסגנון של המנחה, את מי הוא נוטה לארח ומה בסופו של דבר הוא רוצה לתת למאזינים שלו. למשל, יכול להיות שאתם מתמחים בארגון של קבוצות רכישה ומחפשים פודקאסט על נדל"ן. אבל אחרי שתאזינו לפרק אחד או שניים, תבינו שהגישה של הפודקאסט היא לא ממש חיובית כלפי הנושא (למרות שתמיד תוכלו להציע להציג דווקא את הצד שלכם).

בהנחה שברוב המקרים אתם אלו שתיזמו את הפנייה הראשונית, חשוב שתתחילו לגלגל בראש רעיונות לנושאים מעניינים שאולי עוד לא נגעו בהם (לכל פודקאסט יש בדרך כלל רשימת פרקים עם תיאור קצר) ופנו למנחה עם הצעה לעשות פרק על אותו הנושא. אם יש פרק או קטע שאהבתם במיוחד, ציינו זאת.

כמובן שחשוב להציג את עצמכם בצורה הטובה ביותר ולהכין את עצמכם לשאלות על הרקע המקצועי שלכם שהוא עשוי לשאול בהמשך. אגב, אתם ממש לא חייבים להסתפק במייל. אם תשלחו בעצמכם קטע קצר או וידאו, תבלטו מעל כל המיילים האחרים שהמנחה מקבל וגם תוכלו להראות לו שיש לכם גם קצת ניסיון בהקלטות.

כמו כן, חשוב לתעד את כל הפניות שלכם בקובץ אקסל מסודר ממש כאילו מדובר ברשימה של לקוחות או לידים. בהתחלה אולי תפנו רק לשניים או שלושה פודקאסטים, אבל במשך הזמן הרשמה הזו תגדל וייתכן שתוסיפו לרשימה גם פודקאסטים כללים יותר שאולי לא חשבתם עליהם בהתחלה.

לפני שאתם עולים על הגל

כמו לכל דבר, גם לאירוח בפודקאסט צריך להתכונן.

מהפן הטכני

אם אתם מתארחים מרחוק, אפשר לכאורה להשתמש במיקרופון מובנה בלפטופ ותוכנה כמו זום, אבל אם אתם רוצים שישמעו אתכם כמו שצריך ולא כאילו אתם נמצאים באקווריום או מדברים במגפון, עדיף להשקיע במיקרופון מקצועי שמתחבר למחשב או באוזניות ומיקרופון (כדי שלא תקליטו גם את הרמקולים של המחשב ותיצרו אפקט של הד…). מדובר בדרך כלל בעניין של מאה ש"ח או קצת יותר שאפשר לבדוק בגוגל. למרות שאנחנו ממליצים בחום להשקיע במיקרופון איכותי (יכול לעלות סביב ה500 ש"ח) מכיוון שלסאונד יש משמעות אדירה בחווית השמיעה בטח בפורמט הפודקאסט.

אם החלטתם להשתמש בדיבורית, שימו לב כמה שקעים יש לכם במחשב : לפעמיים אלו של המיקרופון והאוזניות עצמן נפרדים ובהתאם לכך לדיבורית צריכים להיות שני תקעים, אחד ירוק ואחד אדום. אם יש שקע אחד, לכבל של האוזניות צריכים להיות שלושה פסים בחלק המתכתי ולא שניים (כמו באלו של פלאפון).

אם אתם יכולים לבדוק את הדגם אצל חבר, מומלץ לעשות זאת מכיוון שאוזניות לא נוחות עשויות ללחוץ על האוזן (במיוחד אם אתם מרכיבים משקפיים) ולגרום לכם לאי נוחות כבר לאחר כמה דקות.

מהפן המקצועי

מהפן המקצועי, ממש כמו שגלגלתם רעיונות בראש, כדאי לכם לחשוב על שאלות שאולי ישאלו אתם. גם אם סיכמתם על כמה נקודות מפתח עם המנחה, זכרו שזה לא ריאיון בכתב והשיחה יכולה להתגלגל גם למקומות מעט שונים. אם צריך, עבדו על הדיקציה שלכם ובעיקר על לקיחת אוויר בין משפט למשפט. אחרי הכול, רוב האנשים לא רגילים לעבור בין אולפני טלוויזיה… בנוסף, ואולי לא פחות חשוב, שימו לב כיצד תציגו את עצמכם בתוכנית עצמה כדי שהמאזינים יוכלו למצוא אתכם.

להתקדם לשלב הבא

ייתכן כי אחרי שתלמדו את עניין הפודקאסטים, תגיעו למסקנה שיש לכם מה להציע ותרצו לפתוח פודקאסט משל עצמכם. זכרו שמעבר לזמן שאתם מקדישים להקלטה עצמה, אתם צריכים גם לעשות מחקר יסודי לפני כל פרק על הנושא בו אתם מתרכזים ולהקדיש זמן לעריכת הפודקאסט לאחר שהקלטתם אותו (לא משימה מסובכת במיוחד).

מעבר לכך, אם תרצו להקים אולפן בייתי בו יתארחו גם אנשים נוספים, הציוד שבו תשתמשו יהיה כבר יקר יותר (תלוי בכמות המשתתפים בכל פרק). לאחר מכן תצטרכו לשווק ולהפיץ את הפודקאסט דרך האתרים והאפליקציות שהזכרנו (כולל רשתות חברתיות). רצוי גם להקים לו אתר בית ולקדם אותו בגוגל על מנת שעוד אנשים יימצאו אותו על פי מילות מפתח.

תגיות:

תגיות: