האם שמעתם על חרם המפרסמים בפייסבוק?

אם לא שמעתם על חרם המפרסמים בפייסבוק, אתם כנראה בחברה טובה. החרם שהתחיל בארה"ב וכולל עד כה יותר מ-1,000 מותגים וחברות מפורסמים נקרא "עצרו את השנאה לטובת הרווחים" (Stop Hate for Profit). מארגני החרם טוענים שפייסבוק העלימה עין באופן מודע מניצול הפלטפורמה שלה לרעה על ידי גורמים גזעניים ומפיצי שנאה, וזאת על מנת להגדיל את רווחיה.

בין החברות שכבר הצטרפו לחרם: אדידס, בן & ג'ריס (חלק מתאגיד יוניבלר), קוקה קולה, פורד, HP, לוי שטראוס (יצרנית הג'ינסים) ומיקרוסופט, שעצרה את הפעילות כבר במאי. בשלב הבא מתכוונים המארגנים לצרף חברות נוספות גם מחוץ לארה"ב.

מארק צוקרברג הגיב באופן רשמי ללחץ שהופעל על החברה והודיע על עוד מספר שינויים למערכת הפרסום. חלק גדול מהשינויים עוסקים בהגבלת האופן בו מפרסמים יכולים להשפיע על המצביעים בבחירות (פרשה שאמריקה עוד לא התאוששה ממנה). 

עוד שינוי משמעותי ימנע כביכול כל פרסום שרומז על כך כי אנשים בעלי מאפיינים דמוגרפים מסוימים (כגון אלו המשתייכים לדת מסוימית) מהווים סכנה כלשהיא לאחרים. 

יחד עם זאת, תוכן בעייתי מאנשי ציבור עדיין יוכל להופיע במידה ויסומן בסימון מתאים

האם החרם מצליח? תלוי את מי שואלים

למרות שנראה שהחרם הצליח ליצור לחץ מסוים על פייסבוק (אם כי זו לא הפעם הראשונה שהיא מבטיחה לבצע שינויים ייסודם ולא עומדת במילה שלה), דווקא קהל המשתמשים בפייסבוק לא ממש מודע למאמצי החרם:

מסקר שערך גרג סטרלינג בקרב 1,000 נשאלים אמריקאים בתחילת החודש, עולה כי רק 19.3% מהם תומכים בחרם באופן ברור, אך 38.8% כלל לא מודעים אליו! הנתון המעניין הוא כי התומכים הגדולים ביותר בחרם היו גברים שמשתייכים לדור ה-Z וגם מה שמשתייך לקבוצת הגיל 25-34 (ברובם דור ה-Y).

אגב, סקר שנערך בקרב מדגם קטן יחסית של עובדי פייסבוק על ידי חברת כוח האדם Blind מראה כי רובם (בערך כ-60%) עדיין תומכים בחברה והתגובה שלה לעניין.

גוגל: אנחנו לא מלשינון ספאם

הבהרה מעניינת של גוגל עוסקת בנושא דיווח על ספאם: אם עד כה היו מקרים מסוימים בהם ננקטה פעולה ידנית נגד אתר על ידי הצוות של גוגל לאחר דיווח דרך הטופס המתאים כעת גוגל מבהירה שהטפסים האלו ישמשו אך ורק כדי לשפר את האלגוריתמים של גוגל שנועדו לזהות ספאם באופן אוטומטי.

למרות שבפועל אין כאן שינוי של ממש, העובדה שעכשיו אנחנו יודעים שאנחנו לא יכולים "להשתנקר" על אתר ספציפי אולי תקל עלינו לשלוח את הטפסים האלו בלב שלם (מצד שני, יכול להיות גם שבכלל לא נטרח לעשות את זה…).

גוגל שוב מבצעת ניסוי בשילוב מודעות בתוך הפרופילים המקומיים

עד כה הרשומות המקומיות בגוגל (שמופיעות ב"אוגדנים" צמודים אחד לשני) נחשבו לאחד המקומות היחידים בהם לא ניתן היה לראות את מודעות גוגל. ב-2017 גוגל ביצעה מעין ניסוי שנועד לבחון הוספה של מודעות, ונראה שבסוף חודש יוני השנה היא החליטה לחזור עליו.

החלק המעניין הוא שמודעות אלו קשורות לעסק עצמו, אבל לא בטוח שבעלי העסקים יאהבו זאת. לדוגמה, באחד המקרים, המודעה מפנה את מי שצופה בה למבצע של העסק בגרופון. הבעיה היא שבעלי עסקים רבים לא מעוניינים בכך שכמות גבוהה מאוד של אנשים יגיעו אליהם דרך האתר מכיוון שבסופו של דבר הם מפסידים כסף על כל לקוח שמגיע והם עושים זאת בעיקר כדי להגדיל את החשיפה אליהם.

ניסוי בשילוב מודעות בתוך הפרופילים המקומיים

בדוגמה אחרת, המודעות מפנות את הגולשים לשירות משלוחים חיצוני, עוד בחירה שבעל העסק לא בהכרח יאהב. במקרה הזה המחירים באתר המשלוחים החיצוני גם לא מעודכנים…

כרגע נראה שהדרך היחידה שבאמצעותה בעל העסק יכול לגרום למודעה להיעלם היא באמצעות הסרת המידע שמאפשר לה להופיע, וגם זה לא תמיד אפשרי. לדוגמה, אם המסעדה תסיר את התפריט שלה, המודעה שמפנה לאתר המשלוחים החיצוני תעלם גם כן, אבל לא ברור מהי הבחירה הפחות גרועה.

תגובתה הרשמית של גוגל היא שמדובר בניסוי "קטן" המוגבל רק למפרסמים מסוימים שעובדים עם בעל העסק. בעל העסק לא ייראה מודעות לשירותים שלא עובדים אתו וכמובן שגם לא מודעות לעסקים מתחרים. בנוסף לכך, בשבועות הקרובים היא תיתן למסעדות יותר אפשרויות לשלוט בשירותי ההזמנות שמוצגים לצד הפרופיל שלהם.

כמו כן, גוגל התייחסה לאפשרות להסיר את המודעות באופן ישיר בסקר אותו ערכה בקרב בעלי עסקים מקומיים בחודש אפריל 2019, אם כי תוצאות הסקר לא פורסמו.

מעבר לזאת, יש לזכור שהניסויים של גוגל בדרך כלל מתבצעים בגרסה האמריקאית (גוגל.קום) בלבד, והם משפיעים על שאר הגרסאות של גוגל ברחבי העולם רק לאחר החלטה עקרונית לאמץ אותם.

חדש במערכת הפרסום של גוגל: בניית קהלים לפי חיזוי רכישה 

לפני קצת פחות משנה, גוגל הציגה את היכולת לעקוב באופן מאוחד אחר נתוני השימוש של אפליקציות ושל אתרים הקשורים אליהן דרך שרות המעקב שלה (Google Analytics). להרחבה הזו היא קראה "App + Web".

לדוגמה, באמצעות הרחבה זו אפשר לראות כמה משתמשים ביקרו בסך הכול באתר ובאפליקציה והיכן בדיוק התרחשה כל המרה של משתמש ללקוח.

השבוע עדכנה גוגל את המערכת עם יכולת חיזוי חדשה. באמצעות יכולת זו, תוכלו לעקוב אחרי פלחים של קהלים מותאמים אישית שגוגל תיצור באופן אוטומטי על סמך תחזיות רכישה. את הקהלים האלו ניתן לראות ישירות בנתוני ה-Analytics של גוגל ולבדוק כיצד הם הגיעו לאתר, אך אפשר גם ליצור מהם קהל ממוקד לפרסום עתידי דרך שיווק מחדש (רימרקטינג) במידה וחשבונות ה-Analytics  ומודעות גוגל שלכם מחוברים.

באילו פלחים של קהלים מדובר?

1.הסתברות לרכישה בשבוע הקרוב (בפעם הראשונה או באופן כללי): אם בדרך כלל אנחנו מניחים שרק מי שהניח מוצרים בעגלת הקניות באתר מסחר אלקטרוני, אבל נטש אותה, הוא בעל כוונת רכישה  ברורה, עכשיו נוכל לקבל תחזית גם עבור אותם גולשים שלא הכניסו מוצרים לעגלה.

2.משתמשים שצריך "לנער" – אלו הם משתמשים שכנראה לא יחזרו לאתר בזמן הקרוב ולכן צריך "לנער" אותם באמצעות פרסום ממוקד.

בניית קהלים לפי חיזוי רכישה

גוגל: אמצעי מעקב? לא בבית ספרנו!

עוד חדשות מעניינות הקשורות לגוגל: עם או בלי קשר לצעדים אותם נוקטות מדינות מסוימות לאור המצב בעולם והאיום על הזכות לפרטיות, החברה הכריזה שהחל מה-11 באוגוסט לא ניתן יהיה יותר לפרסם מודעות הקשורות למוצרים המאפשרים מעקב אחר אנשים ללא ידיעתם, כולל אמצעי GPS שונים.

עוד קטגוריה דומה אבל לא זהה לחלוטין היא שירותי הונאה וזיוף. לדוגמה, מכירת עבודות לסטודנטים, תוכנות שמאפשרות לזייף לחיצות על מודעות וכמובן תוכנות פריצה (האקינג) שונות.

הקטגוריה היחידה שלא תושפע מן המהלך היא מוצרים למעקב מרוחק אחר תינוקות וילדים שמיועדים לשמור עליהם.

מי שלא יסיר מודעות אלו מן המאגר שלו או מוצרים ספציפיים מפיד המוצרים שלו בגוגל שופינג עשוי להסתכן בהשבתה של החשבון שלו.

 

 

תגיות:

תגיות: