לפני מספר ימים נפל דבר בעולם השיווק המקוון כאשר פייסבוק הודיעה על אפשרות חדשה שתיתן לכל מי שמנהל דף פייסבוק למכור מוצרים ישירות דרך הדף שלו. 

עד כה אומנם הייתה קיימת אפשרות דומה, אך כל תהליך המכירה התנהל מהצד של מנהל הדף, אם באמצעות קישור חיצוני אל אתר האינטרנט שלו ואם באמצעות מכירה ידנית דרך קבלת הודעה אל המסנג'ר שלו. במילים אחרות, דף הפייסבוק שלו שימש בעיקר בתור קטלוג סטטי.

גם באינסטגרם הייתה קיימת אפשרות דומה שהובילה מסטוריס או מפוסט אל אתר כתובת URL שהיה מוצמדת אל המוצר. 

את המוצרים עצמם היה צורך להטמיע דרך קטלוג משותף עם פייסבוק:

במילים אחרות, גם אם האפשרות הזו הייתה שימושית, היא בסופו של דבר הייתה בעיקר עניין קוסמטי ומי שלא הייתה לו מערכת של חנות וירטואלית כדי לבצע את המכירה בפועל היה צריך להקים אחת כזו. בין אם מדובר ב-Shopify, Wix, WooCommerce של וורדפרס או כל מערכת אחרת.

פתרון דומה היה ה-Marketplace של פייסבוק, אך הוא שימש בעיקר כשוק חופשי של מציאות וגם כאן מכירת המוצרים לא התבצעה ישירות דרך הפלטפורמה של החברה.

פייסבוק נכנסת למגרש של הגדולים

ההכרזה של פייסבוק שהיא תאפשר למכור ולקנות מוצרים ישירות דרך הפלטפורמה תמורת עמלה קטנה יחסית (את רוב הכסף היא עדיין תעשה ממודעות) מגיעה בתזמון מצוין עבור פייסבוק בשל משבר הקורונה, אך כרגע מדובר באפשרות הזמינה בארה"ב בלבד. ואכן נראה כי היא רוצה להתחרות בענקיות כמו אמאזון ו-ebay להן שליטה בלתי מעורערת בשוק הזה.

פייסבוק שיחררה מספר תמונות מהן ניתן להתרשם כי כלי העיצוב של החנות שופרו. לדוגמה, ניתן ליצור תמונת קאבר מושכת יותר ואף לעצב את החנות כולה על פי פלטת הצבעים המייצגת את העסק בצורה הטובה ביותר. 

עם זאת, מבדיקה שלנו (נכון לסוף חודש מאי 2020) גם כלי העיצוב האלו עדיין לא מופיעים בניהול החנות בדפים ישראלים.

איך כל זה יעבוד?

פלטפורמת הצ'ק אאוט תהיה מבוססת על זו של אינסטגרם אשר נכנסה לבטא סגורה כבר בחודש מרץ 2019. באמצעות הפלטפורמה המשתמש יכול להזמין את המוצר בכמה לחיצות פשוטות והמוכר יכול לספק אפשרויות שונות כמו משלוח חינם או אופציה להחזיר את המוצר בלי שאלות. למעשה, המוצרים יופיעו לא רק בסטוריס או פוסטים, אלא גם בחנות מיוחדת של המפרסם שתופיע דרך אפשרות הגילוי באפליקציה (Explore).

לקנות ישירות מהמשפיענים

עוד תכונה מעניינת שתתווסף בקרוב היא היכולת לקנות ישירות מסרטונים חיים באמצעות תיוג מוקדם של המוצרים שיוצגו בסרטון. 

חשבו למשל על הסיטואציה הבאה: בנוסף לכך שהמשפיען יקבל סכום מסוים עבור הצגת המוצר, הוא יוכל לקבל גם עמלה מסוימת עבור כל המכירות שמתבצעות כאשר הוא מציג את המוצר ב-Live. זה יעודד אותו לעשות מאמצים נוספים על מנת למשוך גולשים נוספים לסרטון החי.

מקור: פייסבוק

בסיטואציה אחרת, אמן כגון מוזיקאי יוכל למכור מרצ'נדייז ישירות לקהל האוהדים שלו מבלי שאלו יצטרכו לצאת מפייסבוק ולהיכנס אל האתר שלו.

פרטיות ואבטחה מעל הכול (?)

כידוע, הרקורד של פייסבוק ופרטיות המשתמשים שלה הוא לא בדיוק משהו שהיא יכולה להתגאות בו, אך הפעם היא מבטיחה שכל הפעילות של הגולש בתוך החנות תישאר חסויה, אלא אם כן הוא יהיה מעוניין לשתף אותה. הפעילויות שלו תשותף באופן אנונימי רק עם מנהלי החנות, ממש כפי שהיום הפעילות של המבקרים בדפים מתועדת בכלי הניהול (Insights). גם פרטי יצירת הקשר ישותפו עם בעלי החנויות אך ורק לצורך המשלוח.

עם זאת, פייסבוק מודה שהיא תעשה שימוש במידע על מנת "להתאים אישית" את החוויה של הגולש. כלומר, מי שיראה מעורבות עם מודעות מסוימות יקבל תצוגה מותאמת אישית בחלק מהחנויות ומה שיגלוש בין מוצרים מסוימים בחנויות ייראה מודעות רלוונטיות בשאר פייסבוק.

בנוסף לכך, חשוב לדעת שפייסבוק תשמור את מספר כרטיסי האשראי בצורה מוצפנת לשימוש חוזר, אך לא ברור אם זו תהיה חובה או רק אופציה (כאשר הרכישות המקוונות ישירות מהחנויות יהיו זמינות גם בשאר העולם ולא רק בארה"ב). למרבה הצער, ההיסטוריה לימדה אותנו שגם המידע המוצפן בשרתים של חברות ענק אינו תמיד מאובטח אם האקרים מוכשרים מחליטים לשים עליו את ידיהם…

יותר מחנות

עוד תוכנית מעניינת של פייסבוק היא האפשרות לחבר בין האון ליין לאופליין, תחום שמלהיט את הדמיון של משווקים רבים, אך נכון להיום מסתכם בעיקר באפליקציות ל-Takwaway. על פי החזון של פייסבוק, משתמשים יוכלו לעקוב אחר מספר הנקודות שצברו בתוכנית המנויים שלהם ולעשות בהם שימוש בלי הצורך המעיק להוריד אפליקציה נפרדת. מן הצד השני, אפשרות זו אמורה גם להקל על בעלי העסקים הקטנים כמו בתי הקפה השכונתיים שאולי לא רוצים כלל להתחיל להתעסק עם אפליקציות…

שיתוף פעולה עם הפלטפורמות החזקות ברשת

החלק המעניין ביותר בפרויקט החדש של פייסבוק הוא אולי שיתוף הפעולה עם הפלטפורמות החזקות ברשת אותן הזכרנו כגון שופיפי, WooCommerce וחברות טכנולוגיה נוספות בתחום המסחר האלקטרוני. אלו יספקו תמיכה טכנית למפעילי החנויות.

יש להזכיר כי כבר כיום ניתן להתחבר לקטלוג של חנויות רבות האלו ולהוסיף אותן לקטלוג קיים בפייסבוק.

מעבר לכך ומכיוון שהפלטפורמה של פייסבוק עדיין תהיה עצמאית, ייתכן כי חברות אלו פשוט יספקו פתרונות טכנולוגיים או תוספות שונות שיפעלו מאחורי הקלעים ויהפכו את החנויות של פייסבוק ליותר מסתם קטלוג עם אפשרות צ'ק אין. למרבה הצער, פייסבוק לא הרחיבה יותר מדי על המשמעות של המהלך הזה.

גן עדן למפרסמים?

עוד תכונה חשובה שאי אפשר להתעלם ממנה היא היכולת של מפרסמים לשלב את המכירות בחנות עם מודעות ממומנות. כבר היום אפשר לשלוח גולשים שצופים במודעה מסוימת לקטלוג של חנות בפייסבוק. אך רוב החנויות מעדיפות לשלוח את הגולשים ישירות לקטלוג באתר שלהן כדי לקצר תהליכים. האם מעכשיו נראה מבול של מודעות שישאירו את הגולשים בתוך פייסבוק? נראה שכרגע עוד קשה לדעת, אך מארק צוקרברג הודה כי זוהי אחת מן המטרות של הפרויקט מבחינתה של פייסבוק.

למה נוכל לצפות בעתיד?
בהכרזה נפרדת הקשורה לטכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה סיפרה פייסבוק כי בעתיד יהיה אפשר לצפות במוצרים ב-360 מעלות ולראות מידע מפורט על כל מוצר, בין היתר באמצעות זיהוי שלו. כלומר, יהיה ניתן להוסיף מוצרים לקטלוג על ידי צילום שלהם מבלי הצורך להקליד פרטים נוספים. 

עוד תכונה שימושית תאפשר מדידה וירטואלית, משהו שאנחנו שומעים עליו לא מעט, אבל הוא הרבה פחות נפוץ בפועל בשל הטכנולוגיה המתוחכמת שהוא דורש. למעשה, בגרסה של פייסבוק יהיה ניתן לא רק למדוד מוצרים לבישים, אלא למקם כמעט כל סוג של פריט בחלל וירטואלי, לדוגמה, על מנת לעצב מחדש את הסלון.

 

תגיות:

תגיות: