נושא הדומיינים ("שמות מתחם" בעברית) הוא נושא בלתי נפרד מבניית אתרים ולעיתים גם קידום אתרים (SEO). עבור רבים לא מדובר רק בבחירה חד פעמית של כתובת האתר, וישנו עולם שלם סביב קנייה ומכירה של דומיינים.

העובדה שהנושא הזה מורכב יותר ממה שמרבית בעלי האתרים מניחים הובילה ליצירת לא מעט מיתוסים במהלך השנים, חלקם בגלל חוסר הבנה, וחלקם כנראה עקב מניפולציות שונות של חברות רישום הדומיינים.

אז מה נכון ומה לא נכון? בואו נעשה סדר!

1.גוגל "אוהב" יותר דומיינים וותיקים

זהו אולי אחד המיתוסים הכי ידועים על דומיינים שאוהבים למכור לאנשים, במיוחד בזירות של קניית ומכירת דומיינים מיד שנייה (כאלו שכבר נרשמו לטובת אנשים מסוימים).

במציאות הוותק של הדומיין בפני עצמו לא באמת משנה לגוגל אף על פי שיש לו גישה להיסטוריה של הדומיין. הדבר העיקרי שמשנה הוא האם לדומיין הזה יש קישורים מאתרים אחרים, ואל זה נגיע בהמשך…

2.רישום דומיינים לתקופה ארוכה יעלה את הדירוגים שלו

בדומה לסעיף הקודם, גם כאן אין שום הוכחה לכך שגוגל יעדיף דומיין שנרשם לכמה שנים. עם זאת, רישום לכמה שנים יכול בהחלט לתת לכם פחות כאב ראש בכל מה שקשור לחידוש שלו מדי  שנה.

3.דומיינים עם אותיות בעברית יעזרו לי לקדם את האתר בקלות

עוד מיתוס שאולי הייתה לו אחיזה במציאות בעבר. כיום גוגל בקושי נותן חשיבות למילות המפתח בשם הדומיין, הן בעברית והן באנגלית. המשמעות היא שאם רשמתם אתר בשם "עבודות-גבס.קום", לא סביר שתצליחו להתברג על המילה הזו בתוצאות רק בגלל שם הדומיין ותצטרכו עדיין להשקיע בקידום האורגני של האתר או בפרסום ממומן .

היתרון המרכזי של דומיינים בעברית היה ונשאר הזכירות שלהם, במיוחד כשהיום ניתן לרשום דומיינים בעברית מלאה (האתרשלי.קום).

יחד עם זאת, כיום מרבית פשוט מחפשים את שם האתר בגוגל, נכנסים אליו דרך קישורים או שומרים אותו במועדפים, כך שאין פלא שרוב הדומיינים שנמצאים בשימוש כיום בישראל הם לא דומיינים בעברית.

יש גם לזכור שבפועל הדומיין בעברית עובר תרגום למחרוזת ארוכה למדי כאשר מעתיקים אותו, מה שדווקא עשוי לגרום לבעיות של יצירת קישורים אליו במערכות ניהול תוכן מסוימות.

4.עדיף לקנות דומיינים עם הסיומת המקומית של כל מדינה עבור הקהל המקומי

מרבית האתרים הישראלים הם עדיין תחת סיומת .co.il והקישור עם הסיומת הזו באמת שויכה במהלך השנים עם אתרים בישראל. יחד עם זאת, גוגל מאפשרת למקד אתרים עם הסיומת .com לישראל (או לכל מדינה אחרת לצורך העניין), כך שאתם לא צריכים לחשוש להשתמש בה.

כמו כן, אתם יכולים לשייך דפים מסוימים לשפות או אפילו אזורים שונים בעולם באמצעות תגי HTML מיוחדים. בדרך כלל עושים זאת באמצעות פתיחת ספריה וירטואלית על השרת (mysite.com/fr) או סאב דומיים (fr.mydomain.com).

5.אם כבר קונים דומיין משומש, עדיף לקנות כזה שהיה עליו או יש עליו אתר

בעיקרון יש בטענה הזו היגיון, אבל רק אם לאתר עצמו יש ערך ומודל עסקי שעובד עם הוכחות (לדוגמה, חנות וירטואלית שכבר יש לה מערך של הפצת מוצרים).

כאשר מדובר בדומיין שהיה עליו אתר בעבר, הדבר הכי חשוב לבדוק הוא את הקישורים שנכנסו אליו וכיצד ניתן להתאים אותם למבנה של האתר הקיים באמצעות טכניקות שונות. כל זאת כמובן עדיף  לבצע בליווי של חברה לקידום אתרים.

מכירת אתרים לצורך קמפיינים ממומנים

במידה ואתם קונים אתר שיש עליו מספר דפי נחיתה קיימים לצורך קבלת תנועה מקמפיינים ממומנים, קחו בחשבון שתצטרכו גם "לקנות" את הגישה לחשבון של המפרסם הקודם באמצעות העברת בעלות על מנת להנות מהוותק והנתונים החיובים שהוא צבר.

6.אפשר להתעשר ממכירה וקנייה של דומיינים

האמת היא שבאינטרנט ניתן להתעשר כמעט מכל דבר. יש זירות רבות של מכירת וקניית דומיינים ובהחלט יש אנשים שיסכימו לקנות דומיינים עבור סכומים נכבדים בלי שום אתר מאחוריהם, גם אם לנו זה נראה מוזר ולא משתלם (לאור כל מה שנאמר כאן…).

אבל לפני שאתם חושבים על התעשרות מהירה, חשוב לזכור שמדובר במשימה לא פשוטה מכמה סיבות:

1.השוק עצמו הגיע לרוויה והיום קשה למדי למצוא הזדמנויות בהן תוכלו לקנות בזול ולמכור ביוקר.

2.מאוד קשה לעבוד בצורה ידנית ואנשים רבים מפעילים בוטים מתוחכמים. חלק בנו אותם בעצמם וחלק פשוט נרשמים לשירותי הפרימיום של זירות המסחר כדי לזכות ביתרון על פני מי שצריך עדיין לסרוק את רשימת הדומיינים באופן ידני.

3.בישראל הנושא הזה מפותח פחות למרות שדומיינים ישראלים נמכרים גם בזירות בינלאומיות. יש אומנם כמה קבוצות פייסבוק ישראליות, אבל הפעילות בהם לא גבוהה במיוחד.

אגב, בישראל יש קצת פחות מחצי מיליון דומיינים רשומים שהם כ-0.1% מכלל הדומיינים ברשת. לא המון, אבל יותר מאשר במדינות כמו אוקראינה, אירלנד וניו זילנד.

7.הסיומות החדשות יעזרו להקפיץ את האתר בתחומים מסוימים

למי שלא מכיר את הנושא, הסיומות החדשות (new gTLDs) הן סיומות ברמה העליונה (כמו .com) עם שמות שונים שהם בדרך כלל נושאים או שמות של מקומות ומדינות.

גוגל ציינה שוב ושוב שהיא מתייחסת לדומיינים האלו כמו אל כל דומיין אחר בסיומת .com יתרה מזאת, סטטיסטיקות שונות לגבי הסיומות החדשות מראות שההתלהבות הראשונית מהם שכחה וכיום יש ירידה עקבית במספר הדומיינים הפעילים.

אגב, אם נסתכל על הדומיינים שכן נותרו פעילים, הסיומת הכי פופולארית היא .info ולאחר מכן .top ו-.xyz, מה שרק מוכיח שלפעמיין אין באמת קשר בין המשמעות של הסיומת לנושא האתר שהיא משרתת…

בשורה התחתונה, גם הסיומות האלו הן בעיקר לצרכי מיתוג ואין להם יתרון אמיתי מעבר לכך.

8.מעבר של אתר מדומיין אחד לדומיין שני ייפגע בו

בעיקרון אם אין לכם סיבה ממש טובה לעבור מדומיין אחד לדומיין שני, חבל להתעסק עם זה. הסיבה היא שתחום קידום האתרים מבוסס לא מעט על קישורים, ומעבר בין דומיינים למעשה יהפוך את הקישורים האלו ללא אפקטיביים.

מה שבדרך כלל עושים הוא להפנות כל עמוד בכתובת הישנה לעמוד המקביל בכתובת החדשה כשזה אפשרי (תוכן העמודים זהה או דומה).

הבעיה היא שגם עם נקיטת אמצעי הזהירות האלו, בדרך כלל תתבצע תזוזה של מיקומי הדומיינים האלו בגוגל ואם בעל העסק תלוי באתר עבור הפרנסה שלו באופן יום יומי, הוא עשוי להיפגע מבחינה כלכלית עד שהמיקומים של האתרים יתייצבו.

תגיות:

תגיות: