במדריך הקודם הסברנו איך יוצרים רשומה בסיסית. אבל האם יצירת רשומה בסיסית מספיקה כדי שתופיעו במקום גבוה בתוצאות החיפוש המקומיות ועל מנת שיותר אנשים יצפו בכם על גבי המפות של גוגל? כפי שאתם יכולים לנחש, בגוגל שום דבר הוא לא פשוט ובתוך התחום הרחב של קידום אתרים (SEO) קיימת גם נישה של קידום אתרים מקומי (Google Local). 

מדובר כאן על כל הפעולות שניתן לבצע כדי לתת לעסק שלכם חשיפה יותר גבוהה בתוצאות המקומיות כאשר הגולש מחפש שירות או מקום רלוונטי. כל העניין הופך להיות מאתגר במיוחד כאשר יש בסביבה הגאוגרפית שלכם עסקים רבים שמתחרים אתכם על אותו התחום. 

בכל בלוק של תוצאות מקומיות יש מקום לשלוש תוצאות בלבד… אם כי המשתמש יכול לבחור לראות עוד תוצאות ומשם הוא יעבור לעמוד תוצאות ייעודי לתוצאות מקומיות המציג רשומות נוספות.

אבל זה לא הכול, הנה עוד כמה סיבות שהופכות את הקידום המקומי ל"טריקי":

1.המדידה של המרחק לא תמיד מדויקת. גוגל משנה לעיתים את האלגוריתם שלה ועסקים מסוימים עשויים לסבול בגלל שהם נמצאים צמוד מדי לעסקים אחרים.  מלבד זאת, כל אדם עשוי לקדם סט שונה לגמרי של תוצאות רק בגלל הבדל של קילומטר.

לכן, גם כאשר חברות קידום אתרים בודקות תוצאות מקומיות באמצעות כלי מעקב למיקומים, הן לא תמיד יכולות לדעת את המקום "האמיתי".

2.למרות שכיום גוגל מאפשרת לבחור עד 20 אזורי שירות לעסק כמו חברת אינסטלציה שנותנת שירות בכמה ערים, יש עדיין לא מעט עסקים שיוצרים רשומות פיקטיביות על כתובות פרטיות של עובדים במטרה להשתלט על הרבה תוצאות ביחד. דבר זה הופך את התחרות בתחומים ספציפיים לאכזרית במיוחד (עוד קטגוריה בעייתית לדוגמה היא זו של מנעולנים). 

על פי ההערכה של הוול סטריט ג'ורנל מ-2019, יש לא פחות מ-11 מיליון רשומות מזויפות! הנה כמה מוזרות במיוחד. כפי שאתם יכולים להתרשם, לא מדובר רק ברשומות משוכפלות ומזויפות, אלא גם בתיאורים בעייתיים, תמונות שאין להן קשר לשם העסק ושמות עסקים עם משחקי מילים יצירתיים במיוחד…

רשומה בגוגל מפות

(רק לשם ההבהרה, הבית הלבן היחיד בלונדון הוא שם של מלון…)

3.ספאם קיים גם בביקורות עצמן. והחדשות הרעות הן שכבר קרו מקרים שבהם עסקים מקומיים ירדו בדירוגים שלהם בגלל ניצול לרעה של מערכת הביקורות של גוגל. ניתן אומנם לדווח על ביקורות שנועדו לפעול אישית נגד העסק, אבל אם מדובר במתקפה משולבת, זה לא תמיד כל כך פשוט.

אז מה עושים?

החדשות הטובות הן שבישראל אין כרגע את אותה רמת ספאם כפי שיש בתחומים מסוימים בחו"ל בתחום התוצאות המקומיות. אם בגלל שאנחנו מדינה קצת יותר קטנה ואם בגלל שאצלנו התוצאות המקומיות נכנסו לתוך דפי התוצאות באופן הדרגתי יותר.

מלבד זאת, יש גם פחות עדויות על זיהוי לא נכון של המיקום הגאוגרפי של העסק לעומת המקום של הגולש. למרות שזה לא בהכרח אומר שהתופעה כלל לא קיימת.

בכל אופן, אנחנו ממליצים להתרכז במה שעובד ולא להתרכז בהכשלה של המתחרים.

מה משפיע על סדר ההצגה של העסקים?

בעבר היה דמיון רב בין הפקטורים (גורמים) שהשפיעו על הופעת אתרים באופן כללי לבין הופעה של אתרים מקומיים, אך אותם עדכונים ספציפיים לתוצאות המקומיות שהזכרנו הובילו לשינוי גדול למדי בתחום. אחת הסיבות לכך היא שלקישורים לאתר העסק שלכם יש פחות חשיבות מאשר בקידום "קלאסי". 

מהם הגורמים החשובים ביותר שמשפיעים על מיקום והופעת הרשומות המקומיות? כיצד תשפרו אותם?

לפני שנתחיל לרדת לפרטים, הדבר הכי חשוב שצריך לזכור הוא להשתמש תמיד באותם פרטים מזהים של העסק בדגש על הכתובת המדויקת, שם, טלפון או כל פרטי יצירת קשר אחרים. אלו נקראים בראשי תיבות NAP. ה-NAP רלוונטי לכל מה שניגע בו מכאן והלאה.

1.פרופיל העסק שלכם ב-"גוגל לעסק שלי"

על פי אתר Moz, חברה המפתחת כלי עזר לקידום אתרים, זהו הגורם החשוב ביותר בנוגע לדירוג של תוצאות מקומיות. והחדשות הטובות הן שיש לכם שליטה כמעט מלאה עליו. זהו שוב המקום להזכיר לכם להסתכל במדריך שלנו אם עוד לא עשיתם זאת.

באופן ספציפי, הגיעו לפרופיל מלא ככל הניתן. אחוז ההשלמה של הפרופיל שלכם מצוין בדף הבית של לוח הבקרה  (הדאש בורד).

יש כמה פרטים אופציונליים שאנשים לא תמיד זוכרים למלא או לא מתייחסים אליהם מספיק ברצינות:

  • קטגוריה משנית: כמעט לכל עסק תהיה לפחות קטגוריה משנית אחת מתאימה
  • לכל עסק יש לפחות מוצר או שירות אחד, אל תזניחו את השדות האלו
  • תמונות: שלבו תמונות מכל הסוגים, בתוך העסק, מחוץ לעסק וכמובן לוגו. עסקים עם תמונות זוכים ליותר לחיצות ובקשות ניווט.

מעבר לזאת, עדכון של שעות הפתיחה והסגירה מחזק את האמינות של העסק, במיוחד בתקופה כמו זו שבה עסקים מסוימים עברו לעבוד רק עם משלוחים או מרחוק.

אחד השדות הבודדים שהוא פתוח הוא שדה תיאור העסק. נצלו אותו על מנת לשלב מילות מפתח בצורה טבעית, בלי רשימות מכולת ובלי חמש גרסאות של אותה המילה. חשוב מאוד גם שהמידע יהיה שיווקי ומזמין.

 כך למשל התיאור נראה אצלנו, מילות המפתח מודגשות בצהוב:

תיאור הפרופיל בגוגל מפות

דרך פשוטה יחסית למצוא מילות מפתח בלי שימוש בכלים חיצונים היא לבדוק את ההשלמות האוטומטיות כאשר אתם מתחילים להקליד חיפוש נפוץ שקשור אליכם. לדוגמה, "מלון בתל אביב". במקרה הזה גוגל אפילו מדגיש עבורכם את התוספות .

השלמה אוטומטית בגוגל

2.ביקורות

כל עסק יכול לקבל ביקורות מן הגולשים עם ציון שבין אחד לחמישה כוכבים. כצפוי, ביקורות חיוביות משפיעות לטובה על המוניטין של העסק ובמידה משמעותית גם על הדירוג שלו, אבל אל תנסו ליצור מצג שווא לא טבעי של תוצאות חיוביות בלבד (ובטח לא להשתמש בשירותי קניית ביקורות). 

חשוב מאוד לענות גם לביקורות שליליות כל עוד הן ענייניות. כפי שאתם יודעים, לפעמיים מספיק משפט אחד מתריס של מישהו כדי לפגוע בכם. למרבה הצער, גוגל לא מאפשרת לכם למחוק תגובה שאתם סבורים שלא משקפת את האמת. לטענת גוגל "לא ניתן לדעת מי צודק כאשר מדובר בחוויית לקוח". 

סימון של תגובות יהיה אפקטיבי רק אם הן כוללות תוכן בעייתי באופן כללי. היוצא מן הכלל היא ביקורת שלילית שמתחרה כותב עליכם כדי לפגוע בכם. (תחת "ניגוד ענייניים"). 

עידוד הלקוחות שלכם להשאיר ביקורות 

על מנת לעודד את הלקוחות המרוצים שלכם להשאיר ביקורות תוכלו להשתמש בקישור שפאנל הניהול ב-Google My Business מאפשר לכם ליצור ישירות מדף הבית. לאחר שהוא נוצר, הכי קל לשלוח אותו דרך הודעת דואר אלקטרוני, אך אפשר גם להשתמש בהודעות פרטיות או Whatsapp.

השארת ביקורת בגוגל לעסק שלי

למעשה, תוכלו גם לשתף את כל הדף העסקי באופן דומה לאחר שהעסק שלכם יהיה מאומת:

שיתוף הדף העסקי בגוגל

חשוב: על פי הכללים של גוגל, אתם לא יכולים להבטיח משהו בחינם או הנחה תמורת כתיבת ביקורת.

3.פקטורים של "קידום אתרים קלאסי"

ההערכות של Moz מדברות על כך שלפקטורים של קידום אתרים קלאסי יש עדיין השפעה לא מבוטלת של כמה עשרות אחוזים על המיקום בתוצאות המקומיות. במילים אחרות, אתרים במיקום גבוה בתוצאות האורגניות נוטים להיות במיקום גבוה גם בגוש של העסקים המקומיים.

הפקטורים הכי חשובים בהקשר של עסקים מקומיים הם התוכן של דפים עצמם (פקטורים של On Page) וקישורים לאתר.

On Page

שימוש חכם בתג הכותרת של דף הבית (Title): הכותרת של דף הבית צריכה לכלול את התחום בו העסק שלכם עוסק ואת האזור בו הוא נמצא.

תג התיאור (Meta Description) פחות קריטי מכיוון שגוגל לא מסתמכת עליו כפקטור, אבל עדיין חשוב שהוא ייתן לצרכנים מידע קונקרטי ויהיה שיווקי. הוא יכול להעלות את כמות הכניסות לאתר אם אתם לא מצליחים להתברג בבלוק המקומי או שהגולש מתעלם ממנו.

לגבי התוכן של דף הבית עצמו: מלבד שימוש במילות המפתח הרלוונטיות בדף הבית, חשוב שיהיה דף יצירת קשר עם אותם פרטי NAP של הרשומה המקומית. 

לחילופין, אתם יכולים גם לשים אותם במקום קבוע בחלק התחתון של האתר. ככה למשל זה נראה אצלנו:

פוטר של האתר

מעבר לזאת, כמובן שלא יזיק לעבות את דפי המוצרים והשירותים שאתם מוכרים כדי להרחיב את המידע על העסק בצורה טבעית. אם אתם מוסיפים מאמרים או בלוג, קשרו אותם מבחינה נושאית לעסק ואל תשתמשו בהם רק כדי לנפח את האתר.

אם האתר מאגד בתוכו כמה סניפים, עדיף שלכל סניף יהיה דף משל עצמו עם תוכן כמה שיותר ייחודי (כולל התגים שציינו מקודם). לדוגמה, רשמו פסקה על האזור בו הסניף נמצא, מתי הוא הוקם, מה מייחד אותו (אם יש דבר כזה) וכו'. 

קישורים לאתר שלכם

מבחינת קישורים, חשוב שאתם (או חברת קידום האתרים שלכם) תשקיעו לא רק בקישורים הכוללים מילות מפתח, אלא גם בקישורים שכוללים את שם האתר. אלו נקראים "קישורים ממותגים" (Branding). הסיבה לכך שהם מגדילים את הרלוונטיות של העסק שלכם ומהווים סוג של המלצה עליו.

מקורות טובים שלא דורשים הרבה מאמץ הם של ספקים או עסקים שנותנים לכם שירותים או נתנו לכם שירותים בעבר (לדוגמה, עיצוב החלל הפנימי של העסק) ויכולים לשים אתכם תחת רשימת הלקוחות או הפרויקטים שלהם. גם קישור שהוא רק התמונה של הלוגו שלכם יכול להיות אפקטיבי.

לחילופין, אם אתם כבר משתתפים במתן חסויות או משתתפים באירועים מקומיים, דאגו לקישור מהמקומות הללו. אלו הם לא רק קישורים ממותגים, אלא גם כאלו שרלוונטיים מבחינה גאוגרפית ולכן יכול להיות להם ערך רב.

4.ספריות ואינדקסים

ספריות ואינדקסים בהם העסק שלכם רשום הם סופר חשובים וגם בהם הפרטים חייבים להיות מדויקים מבחינת ה-NAP. 

חשוב להדגיש: קישורים מהאינדקסים האלו הם תמיד דבר טוב, אבל הם ממש לא הסיבה שבגללה תרצו להירשם לאינדקס. מלבד זאת, ההשפעה של חלק מהם על הקידום של האתר שלכם מוטלת בספק. (אינדקסים רבים מסמנים אותם בסימון מיוחד שמחליש אותם כדי למנוע הצפה של האינדקס בספאם).

בארץ אין כל כך הרבה מבחר של אינדקסים כמו בחו"ל (בדגש על כאלו באנגלית), אך מבין כל האינדקסים שכן יש, אלו הם האינדקסים שחשוב שיהיו אצלכם בעדיפות גבוהה:

  • אינדקסים של רשויות מקומיות ומועצות בהתאם למיקומו של העסק
  • אינדקסים שהם בעצמם מקומיים. חפשו את המילה "חדשות" + האזור הרלוונטי, הרבה פעמיים יש שם גם אינדקס.
  • דפי זהב / זאפ (d.co.il ו-zap.co.il)
  • בזק (b144.co.il)
  • אתר תגובות (t.co.il)
  • easy.co.il (יש להם גם אתר רגיל ולא רק אפליקציה)

מלבד זאת יש גם אינדקסים מתמחים:

  • רופאים (doctors.co.il)
  • עורכי דין (ilaw.co.il,lawguide.co.il)
  • בעלי מקצוע (midrag.co.il,pro.co.il)
  • מסעדות (rest.co.il,2eat.co.il ואתרי משלוחים שונים)

דרך נוספת למצוא אינדקסים רלוונטיים היא לחפש עסקים מתחרים שקרובים אליכם באמצעות פרטי ה- NAP ששייכים רק להם. לדוגמה, כתובת או מספר טלפון. כך תוכלו לגלות עוד המון אינדקסים, במיוחד כאלו מתמחים שאולי לא חשבתם עליהם.

אם אתם מחליטים להוסיף את עצמכם לעוד אינדקסים (לבד או בעזרת חברת קידום), שימו לב מתי האינדקס עודכן לאחרונה. אינדקסים עם אישור אוטומטי הם בדרך כלל מקור לספאם ולא הייתם רוצים להיכנס אליהם.

בחרו רק את האינדקסים הטובים ביותר שאתם יכולים למצוא, אין טעם להשתגע, נסו לכוון למספר כמו 10-15 לכל היותר.

רוב האינדקסים הם בחינם, אך יש בודדים שדורשים דמי תשלום. כדאי לשלם בעיקר אם מדובר באינדקס שיביא לכם גם חשיפה מהפרופיל עצמו, ואלו מן הסתם האינדקסים הגדולים. דברו עם נציג מכירות ודרשו לראות נתונים אודות כמות הכניסות לדפים של עסקים מקודמים או מודגשים.

תיקון פרטים באינדקסים קיימים

תיקון פרטים באינדקסים קיימים עשוי דווקא הוא להיות החלק היותר מאתגר מכיוון שיש כאמור הרבה אינדקסים ישנים וחבל שלא לנצל אותם.

תנו עדיפות לאינדקסים שנראים לכם רעננים (גם מבחינת העיצוב וגם מבחינת תאריך העדכון האחרון). בדרך כלל הכי קל לשלוח מייל להנהלת האינדקס במקום לפתוח חשבון ולנסות לתקן את הנתונים דרך שם.

אל תתעכבו על אינדקסים קטנים שנראים לכם מוזנחים או לא מעודכנים. לרוב מדובר בבזבוז זמן.

לסיכום

בכל מה שקשור בקידום מקומי, חלק גדול מהעבודה יכולה להתבצע גם על ידי בעל העסק עצמו. עם זאת, עדיין יש חשיבות לא קטנה לקידום אתרים קלאסי מכיוון שקיימת חפיפה מסוימים בין השניים, וכאן חברה לקידום אתרים יכולה לעזור לכם. לאחר שאתם מבצעים שינויים באתר שלכם או מעבים את הרשומות, עקבו אחרי הנתונים אודות הצפיות בעסק שלכם שגוגל שולחת למייל (וגם מציגה ב-Dashboard). כך תוכלו ללמוד מה עובד ומה לא.

תובנות מGoogle my business

תובנות מגוגל לעסק שלי

 

תגיות:

תגיות: